Digitale inclusie: hoe digitaal inclusief is jouw onderneming?

Het wordt eens tijd dat we het gaan hebben over digitale inclusie. Want als ondernemers doen we tegenwoordig steeds meer digitaal. Maar houden we altijd evengoed rekening met onze gebruikers? En hoe voorkom je dan als organisatie dat je onbedoeld mensen uitsluit? Met digitaal inclusief ontwerpen breken we langzaam de barrières af die er in de digitale wereld nog bestaan. Het zorgt voor gelijke toegankelijkheid voor iedereen.

Als we het hebben over digitale inclusie dan bedoelen we het beschikbaar, bruikbaar en inclusief maken van digitaal voor zoveel mogelijk mensen. Het digitaal toegankelijk maken betekent optimaliseren en rekening houden met onder andere fysieke, visuele en cognitieve beperkingen van mensen.

Ontdek meer over optimaliseren

 

Zet de gebruiker centraal

Er zijn tal van mogelijkheden als het gaat om digitale toegankelijkheid voor iedereen. Echter zijn de behoeftes van gebruikers bij elke website of applicatie weer anders. Daarom is het belangrijk om altijd vanuit de gebruikerservaring en de context van jouw doelgroep te denken en niet vanuit de techniek of jouw organisatie. Dit begint met het inzichtelijk maken van de gebruiker. Start bijvoorbeeld met een gebruikersonderzoek of maak gebruik van een customer journey om de behoeften en ervaringen in kaart te brengen. Hierdoor worden de acties en gedachtegang van de gebruiker inzichtelijk.

Ontvang nu onze whitepaper 'Hoe optimaliseer je jouw digitale strategie in 6 stappen?'

"Als ontwerper is het je taak om vanuit de gebruikersgroep te denken en een zo breed mogelijke groep eindgebruikers mee te nemen in je proces."

Yorick Dekker UX Designer

Door verschillende soorten gebruikers en hun behoeften in consideratie te nemen tijdens het ontwerpen van de gebruikerservaring kom je tot een inclusieve en gebruiksvriendelijke belevenis. Houd tijdens het designproces altijd rekening met mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn, slechter kunnen zien, dikkere vingers hebben of juist kleine handen en dyslexie.

Succes met digitale inclusie begint bij het doorgronden van jouw doelgroepen. Kijk kritisch naar alle bestaande data en duik in de behoeften en wensen van de gebruikers. Een organisatie die de behoeften van haar publiek ten volle begrijpt is een organisatie die klaar is voor de toekomst. En daarnaast heeft het een bijkomend voordeel dat het de vindbaarheid en zichtbaarheid van je website in Google verhoogd, doordat Google je website beter kan indexeren. Staat digitale inclusie al bij jou op de agenda?

Neem vrijblijvend contact met ons op

Heb je vragen over digitale inclusie en hoe je dit toekomstbestendig kunt toepassen binnen jouw organisatie? Vertel ons jullie visie en het groeipad dat jullie voor ogen hebben. Wij denken graag met je mee om een impactvolle strategie te bedenken die slim aansluit op jullie digitale ambities. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen voor advies.

Bel met Anouk Stuur haar een mail

 

Hoe kunnen we je verder helpen?